maanantai 19. tammikuuta 2015

Magic Tower – Lumottu torni

Inka ja Markus Brandin suunnittelema lastenpeli on palkittu Suomessa ja Saksassa.

   
Pelasin sunnuntaina neljävuotiaan kummityttöni kanssa Magic Tower -lautapeliä. Peli tarjoaa simppelit säännöt, kaksi noppaa, puiset pelinappulat, näyttävän pelilaudan ja niukasti fluffia.

Magic Towerin taustatarina kertoo, kuinka metsässä hiippaileva paha velho piilottaa hopeisen avaimen kiven alle. Robin-niminen tyyppi pohtii, miten saisi torniin vangitun prinsessan vapautettua. Robinin pitäisi löytää metsään haudattu avain, joka sopisi yhteen tornin lumotuista lukoista. Asiaa ei yhtään helpota se, että myös velho yrittää ehtiä avaimen luokse. Tarinasta ei käy ilmi, miksi velho yleensäkään piilotti avaimen metsään, eikä ottanut sitä mukaansa. Toisaalta kyseessä on 5+ -ikäsuosituksella merkitty peli, joten kenties taustatarinan logiikkaa ei kannata murehtia liikaa.

Joku valistuneempi aikuinen saattaa paheksua, että taasko tässä maalataan naisista kuvaa passiivisina uhreina ja vahvistetaan patriarkaattia. Onneksi tähänkin löytyy ratkaisu: pelinappulat ovat niin ympäripyöreästi muotoiltuja, että niitä voi nimittää melkeinpä miksi vain haluaa.

Magic Tower on yksinkertainen kaksinpeli, jossa toinen pelaa velhoa (sininen nappula) ja toinen Robinia (punainen nappula). Heti aluksi Robinin pelaaja peittää silmänsä ja velhon pelaaja piilottaa avaimen haluamansa luukun alle.

Sitten molemmat pelaajat heittävät noppaa; toinen noppa kertoo kumpi saa liikuttaa nappulaansa ja toinen sen, kuinka monta ruutua nappula pääsee liikkumaan. Tämä on oikeastaan helkkarin hauska idea, varsinkin jos on tottunut peleihin, joissa pelivuorot seuraavat orjallisesti toisiaan. Näin toinen pelaaja saattaa saada peräkkäin montakin vuoroa ja päästä hyvinkin pitkälle. Tämä lisää jännitystä peliin, kun sattumalla on vielä suurempi osuus.

Velho tietää missä avain on, joten Robin saa etumatkaa. Hauskaa avaimen ajojahdista tekee myös se, että Robinin pelaaja voi yrittää arvuutella avaimen sijaintia tarkkailemalla velhon liikkumista.

Kun toinen pelaajista astuu oikeaan ruutuun, kilahtaa avain kiinni pelinappulan pohjassa olevaan magneettiin. Sen jälkeen avainta pääsee sovittamaan yhteen tornin lukoista. Jos avain ei sovi lukkoon, palaavat pelaajat lähtöruutuihin ja jatkavat peliä. Kun avain vihdoin loksahtaa oikeaan lukkoon, prinsessan nappula pomppaa tornista ilmaan ja avaimen löytänyt pelaaja voittaa.

Yksi pelin vahvuuksista on samalla sen suurin heikkous. Magic Tower on suunniteltu nimenomaan kaksinpeliksi; yli kahdella pelaajalla ylimääräiset pelaajat liittyvät Robinin "joukkueeseen" eli pelaavat käytännössä kaikki yhdessä samalla pelinappulalla.

Kyllä tästä lystiä irtoaa, varsinkin kun peli on helppo oppia ja nopea pelata. Magneetteihin kilahteleva avain ja tornista lentävä prinsessa tarjoavat viihteellistä lisäarvoa. You know, for kids...

3 kommenttia:

  1. Oletko muuten tärmännyt Real of Wonderiin? Jonkinlainen Pimeyden valtakunnasta tai Talismaania muistuttava fantasiapeli.

    VastaaPoista
  2. Korjaan, tarkoitan siis tietenkin Realm of Wonder.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ole tuttu, vaikuttaa arvostelujen perusteella ihan mielenkiintoiselta. Suositteletko?

      Poista