TSR:n vakoilupeli Top Secret/S.I. ilmestyi 1987. |
Aurinko porottaa pilvettömältä taivaalta hemmotellen lämmöllään vantaalaisen kerrostalolähiön asukkaita. Mika istahtaa pihan penkille valmiina jutustelemaan yhdestä kaikkien aikojen suosikkipelistään, Top Secretista. Miehen peililasit halveksivat auringonsäteitä aivan kuten 80-luvun rautaiset toimintasankarit antiamerikkalaisia vastustajiaan.
Pelimuistoja verestämässä. |
Top Secret – kaverien kesken ihan vaan ”Toppi” – on TSR:n alun perin 1980 julkaisema vakoilupeli. Mikan porukoihin peli soluttautui Douglas Nilesin vuoden 1987 Top Secret/S.I.-versiona, jossa pääpaino on salaisten ORION- ja WEB-tiedustelupalvelujen välisessä kamppailussa. Mika tutustui peliin 80-luvun lopulla erään vanhemman kaverin vetämässä seikkailussa.
”Ensimmäiset
sessiot keskitty sen ajan hengen mukaisesti Neuvostoliiton ja jenkkien kylmän
sodan ajan agenttitoimintaan. Se ei toiminut meillä alkuunkaan. Porukka oli
niin nuorta silloin, ja eihän niitä kiinnostanu mikään sellanen cloak &
dagger -agenttipaska. Mehän ollaan suoraan Hollywood-leffojen kasvatteja, et
sieltä löyty paljon enemmän tämmösiä tarttumakohtia ja parempia koukkuja tän
kaltasen pelin peluuttamiseen.”
Top Secret jäi muutamaksi vuodeksi sivuun muiden pelien tieltä.
”Se tais olla
90-luvun alkua ku tää Top Secret -peli tuotiin meidän
piireihin uudestaan. Se oli sit mietitty paremmin tän meidän pelaajaryhmän
intressien mukaan.”
Aktiivisimmat
pelivuodet olivat 1993–1995, jolloin peliporukka oli yläasteella. Pelissä
keskityttiin tuolloin amerikkalaiseen poliisitoimintaan. Säännöt kolahtivat
välittömästi.
”Sehän tuli aika
pitkälti vaan siitä, kun me ensimmäisen kerran saatiin meidän kaveriporukan
kanssa tää RuneQuest mukaan ja sit siihen oli liitetty tää Chaosium Incin d100-systeemi.
Se oli silloin iskostettu meidän ajattelumaailmaan, et se d100-systeemi on se
ainoo oikee. Ja siihen liitty semmonen korkea kuolleisuus ja sääntöjen mukana
tuleva uhka, niin se meni tän Top Secretin systeemin kanssa yks yhteen, se myi
ittensä sellasenaan.”
Talojen sääntöjäkin rupesi pelaamisen myötä syntymään.
”Vuosien varrella Top Secret
jalostu aika paljon mut se kuitenkin pysy sen d100-systeemin puitteiden
sisällä. Jotkunhan vieläkin sanoo, että toi d100-systeemi ja toi meidän
jalostama Top Secret on parhaimpia systeemejä, mitä meiltä löytyy tänä
päivänä.”
Porukka tviikkasi pelistä vielä astetta kuolettavamman.
”Perussääntöihin
oli kirjattu luck pointien käyttö, mikä kuuluu varmaan joidenkin pelaajaryhmien
vakiosääntöihin, että pitää olla pelaajalle joku semmonen takaportti seivata se
hahmo, pelastaa hahmo varmalta kuolemalta. Sehän lakastiin meidän piireissä
niinku saman tien viemäriin, ihan vaan sen takii et porukka diggaa elää varpaillaan
joka tilanteessa, oli se tulitaistelu tai takaa-ajo, joku katoilla hyppiminen
jonkun roiston perässä, niin siinä aina piti olla sellanen tietynlainen uhka,
joka pistää pelaajan pelkäämään sitä tilannetta missä se on.”
Mutta eikös tämä sodi juuri niitä peliporukkaa innoittaneita toimintaelokuvia vastaan, joissa sankareilla tuntuu olevan ainakin 1000 luck pointsia?
”Se juttu oli
siinä, et noissa peleissä porukka rakasti niitä toimintakohtauksia, joissa
oikeasti sai pelätä hahmonsa puolesta. Jos siihen on liikaa liitetty sitä
Hollywood-leffatoimintaa, että hahmo selviytyy yksin jostain tulitaistelusta
kymmentä roistoa vastaan, niin siinä katoaa tietysti terä. Ikimuistoisimmat
hetket tollasella kuolettavalla pelisysteemillä on siinä, et sä kuitenkin ehkä
joskus onnistut pärjäämään alivoimalla ylivoimaa vastaan pelkästään nopilla ja
niillä sen hetkisillä peliliikkeillä. Niitä muistellaan sitten vuosien jälkeenkin
lämmöllä.”
Lämpimiä
pelimuistoja on ehtinyt kertyä paljon. Mika pelasi kavereineen Top Secretia
teini-iässä hot seat -tyylillä päivittäin monen vuoden ajan. Hot seatissa yksi
tyypeistä iskettiin aina vuorollaan pelinjohtajan penkille ja tälle annettiin
jokunen minuutti aikaa kehitellä kasaan seikkailun ainekset. Hot seatiin siirryttiin
kun kaikki osasivat ulkoa sääntömekaniikan talon sääntöineen kaikkineen.
”Vedettiin
roolipeli-istuntoja improna. Suunnilleen viiskyt prossaa oli
etukäteissuunnittelua ja viiskyt prossaa oli improo, mikä oli meille sellainen
uudenlainen roolipelisuunta.”
Jos pelaajahahmoja innoittivat amerikkalaisten kyttäleffojen sankarit, niin millaisia pahikset sitten olivat?
”Me haettiin vihut
ja kansainväliset vastustajat Lähi-idän kriisimaista tai lainattiin
japanilaisista mafialeffoista sinne jenkkien länsirannikolle.”
Yläasteen jälkeen
silloinen peliporukka hajosi. Pelaajat menivät eri kouluihin, eikä yhteistä
aikaa enää löytynyt. Top Secret jäi komeroon pölyttymään.
Pelinjohtajan suojus keskittyy oleelliseen. |
Sitten koitti vuosi 2002. Televisiosarja Shieldin innoittamana Mika alkoi vetää Toppia uudelle peliporukalle. Poliisisarja toi mukanaan kokonaan uudenlaisen ajattelumallin. 90-luvun peleissä yksikään poliisihahmo ei ollut tietoisesti korruptoitunut, mutta nyt pelaajahahmot vehkeilivät mafian kanssa ja harrastivat huumekauppaa. Tylympi ote kantoi, ja Mika sai toimia kahdeksan vuotta peliporukan ainoana pelinjohtajana, kunnes koitti tauon paikka.
Kenelle Top
Secretia voisi tänä päivänä suositella?
”Jos historiaa
haluaa kaivella kylmän sodan tiimoilta, niin silloinhan toi on mitä siistein
roolipeli. Pelisysteeminä se on vielä tänäkin päivänä kutinsa pitävä. Se
onnistuu ihastuttamaan ja vihastuttamaan pelaajia huolimatta siitä, onko siinä
luck pointit vai ei. Sillä nopealla ja kivuttomalla pelimoottorillaan se on
kokeilun arvoinen peli.”
Mutta mikä sai
miehen kipuamaan pelinjohtajan penkille vuodesta toiseen? Oliko kyseessä
ehtymätön määrä ideoita ja kunnianhimoa, jonkinlainen sammumaton tarve päästä
toteuttamaan omaa visiotaan tässä kaikkein vastuullisimmassa tehtävässä?
”Suoraan sanottuna
kaikille pelinjohtajille vois sanoo, et se on aina maailman epäkiitollisinta
hommaa. Ja minkä takii mä olin pelinjohtajana niin monta vuotta noille muille
pelaajille, niin syy on siinä, et mä olin tarpeeks tyhmä siihen. Kaikki
pelinjohtajat tietää, kuinka paljon se vaatii omasta sydänverestään vuodattaa
omia salaisia suunnitelmiaan tai ihanteitaan pelaajien revittäväksi... Niin
ehkäpä... No joo... Ehkäpä kaikki pelinjohtajat tietää mistä mä puhun.”
Kuulostaa hyvältä.
Vaan onko Mikalla enää minkäänlaisia tulevaisuuden suunnitelmia Top
Secretin suhteen?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti