lauantai 3. elokuuta 2013

Ropecon 2013: D. Vincent Baker, Myrrysmiesten julkaisut & Kaubamajassa tuhlatut setelit

Ropecon sujui osaltani varsin leppoisissa merkeissä, vailla pelipöydille vuodatettua hikeä, voiton kyyneleitä tai häviön karvasta makua. Lojuin suurimman osan ajasta auditoriossa kuuntelemassa pelisuunnittelija D. Vincent Bakeria. Kävin myös vilkaisemassa Myrrysmiesten infotilaisuutta, jossa julkaistiin legendaarisen Nordicin eli Risto J. Hiedan tuore peli Lännen maat. Itse langettamastani roolipelien ostokiellosta huolimatta törsäsin muutaman kympin Kaubamajaan. Tässä tositapahtumien innoittama kertomus tämän vuoden Ropeconista.

D. Vincent Baker game designer Ropecon 2013
Silmälasit, poninhäntä, farkut ja kauluspaita. D. Vincent Baker täyttää amerikkalaisen roolipelisuunnittelijan tuntomerkit.


     
D. Vincent Baker

Bakerin perjantainen luento oli sangen kiinnostavaa kuultavaa siitäkin huolimatta etteivät miehen pelit (saatikka forgelaisuus) olleet itselleni entuudestaan tuttuja juttuja. Muun muassa Dogs in the Vineyardin (2004) ja Apocalypse Worldin (2010) luonut keski-ikäinen herra osoittautui innostavaksi esiintyjäksi, joka näytti selvästi nauttivan yleisön kysymyksistä.

Baker intoutui puhumaan myös pelien myymisestä ja markkinoinnista aihe, joka kuulemma ärsytti tanskalaisia. Itse en moista tuohtumusta ymmärrä, roolipelien kaupallinen tulevaisuushan on mitä kiehtovin aihe! Mainittakoon myös, että roolipelien teko on Bakerille sivubisnes, ei päivätyö.

Baker kertoi pyrkivänsä tekemään peleistään sellaisia, että 510 prosenttia pelin kohderyhmästä ei voi sietää niitä, vaan repii pelihousunsa kirjaa lukiessaan. Tämän äänekkään vähemmistön nettiraivo takaa sitten pelille suuremman näkyvyyden kuin koko kohderyhmän sopuisa ja myötämielinen diggailu. Tästä tuli välittömästi mieleen OSR-buumin synnyttämien D&D-retrokloonien massataistelussa oman pelinsä suosiota kyseisellä taktiikalla hellinyt James Raggi (Lamentations of the Flame Princess), josta vielä lisää myöhemmin.

Lauantai-iltana oli vuorossa vetävästi nimetty How to design a roleplaying game that doesn't suck -luento. Baker korosti muun muassa pelin asettaman "tavoitteen" (goal) tärkeyttä. Luento lähti yleisökysymysten ohjailemana rönsyilemään ja seuraamista olisi helpottanut niin Bakerin omien pelien kuin Ars Magicankin tuntemus. Oli miten oli, Ars Magican fanipoikien pommittaessa Bakeria kysymyksillään koin parhaaksi liueta paikalta.

Myrrysmiesten uudet julkaisut

Porukkamme aktiivisin moukkamaisten pelaajiensa (joihin itsekin lukeudun) vuoksi peleistä hermolomaa viettävä luolamestari Jupa halusi ostaa Risto Hiedan vanhoja pelejä yksien kansien sisälle niputtavan Nordic Compendiumin, jota ei sitten valitettavasti vielä julkaistukaan. Liekö ongelmana saada kokoelman kuvitus kasaan?

Hiedalta julkaistiin kuitenkin uusi peli, näppärän näköinen pieni kirjanen Lännen maat roolipeli valoon astumisesta. Pelissä on yksi pelaaja ja monta pelinjohtajaa, jotka koettelevat pelaajaa muinaiseen Egyptiin sijoittuvassa kuolemaroolipelissä.

Myrrysmiehet laittoivat kiertämään myös Vihan lapset -pelinsä kirjoja. Kyseessä on Suomeen sijoittuvaa post apo -henkistä tieteiskauhua, jossa vastarintaliike taistelee maapallon valloittaneita avaruushirviöitä vastaan. Peli käyttää Ville Vuorelan Stalkerista tuttua nopatonta Flow-systeemiä.

Vihan lasten piirretty kuvitus näyttää hienolta ja herätti välittömästi kiinnostukseni. Valitettavasti piirrettyjen kuvien nostattamaa intoa laskevat niiden rinnalla kuvituksesta vastaavat, mustavalkoisiksi väännetyt valokuvat, joissa kaasunaamariin sonnustautunut "erikoisjoukkojen sotilas" makoilee sammalmättäällä tai hiekkakuopan pohjalla, ottaen välillä vastaan käskyjä lukioikäisen Albert Weskerin näköiseltä kaverilta. Tarkastelin kirjoja vain pintapuolisesti, joten en osaa sanoa mitään pelin varsinaisesta sisällöstä, muuta kuin että ainakin aiheensa puolesta tuohon täytyy vielä tulevaisuudessa tutustua tarkemmin   kotimainen Falling Skies -roolipeli ei kuulosta yhtään hullummalta!

Kaubamaja

Raha poltti säästöliekille pakotettua lompakkoa marssiessani hakemaan James Raggin myyntikojusta  Tales of the Scarecrow -seikkailua, joka oli tietysti loppuunmyyty. Pettymystä lievittääkseni päätin ostaa Lamentations of the Flame Princessin kovakantisen sääntökirjan. Kyseinen opus on tuliasesäännöillä ja muutamilla uusilla kuvilla paranneltu versio Grindhouse Editionin sääntökirjasta. Hyvännäköinen kirja, jonka ostaminen ei herättänyt kulutushulluuden jälkeistä katumusta.

4 kommenttia:

  1. Vihan lapset oli mielestäni conin varmaan kiinnostavin julkaisu. Falling Skies ja uusi V mutta fiksusti. Tykkäsin myös itse sen kuvituksesta joka toi Half-Life pelisarjan mieleen, pidin jopa valokuvista. Olen tavannut niin paljon kilpailukyvystä, synergiasta ja kannattavuudesta puhuvia nuoria Albert Wesker klooneja että aivoissa muhivat muukalaisparasiitit ovat paras selitys tyyppien olemassaololle oikeassa maailmassakin.

    VastaaPoista
  2. Mitä enemmän tuosta pelistä luen, sitä enemmän se kiehtoo. Vaikuttaisi olevan hyvin fokusoitu ja monista scifi-suosikeistani onnistuneesti ammentava setting (juurikin nuo halffikset & The Thing). Pelin sijoittuminen Suomeen/Pohjoismaihin hieman askarruttaa - eskapismin maksimoimiseksi saattaisin itse heittää pelaajat kauemmas tutuista kuvioista. Osaatko sanoa, kuinka helposti pelin muokkaa toisaalle sijoittuvaksi?

    Flowsta systeeminä ei mulla ole käytännön kokemusta, Stalkeria olen toki lueskellut. Sopii ilmeisesti kokeneemmille peliporukoille. Systeemin vaihto ei tosin ole mikään kynnys.

    VastaaPoista
  3. Sen mitä olen itse pelin opuksia lukenut niin pelin voisi äärimmäisen helposti sijoittaa ihan minne päin maailmaa tahansa.

    Olen kirjoittamassa hyvin hitaasti siitä arvostelua siltä lähtökohdalta että olen tulkinnut sen kauhupeliksi ja kotimaan kamara tavallaan rajoittaa mielikuvien tasolla "ramboilua" ja juuri tuota eskapistista puolta. Helvetin hyvä pointti tosin tätä voi vetää just ihan sen tulkinnan mukaan minkä siitä tekee.

    Flow on sen verran tuntematon että en osaa sanoa sen toimivuudesta. Koen sen jotenkin haastavana systeeminä, aloittelijalle vaikea ja sopii kokeneemmille pelaajille on sellaisia luonnehdintoja että yliminän ääni sanoi päässä "Jonas vaikka sä olet pelannut näitä hassuja pelejä yli parikymmentä vuotta et sitä tajua."

    VastaaPoista
  4. Joo, Flow on mekaniikka, jolla pelaamista on pakko vielä joskus päästä omin silmin ihmettelemään, ei sitä muuten usko.

    VastaaPoista