Maaliskuussa Jupa sai päähänsä kokeilla, miten kauhu
uppoaisi peliporukkaamme. Aloittaisimme
tutkimusmatkan pimeyden ytimeen klassikolla, alunperin 1981 julkaistulla Call
of Cthulhulla. Jupalla oli käsissään Sandy Petersenin ja Lynn
Willisin kynäilemä, Chaosiumin julkaisema laitos 5.6 vuodelta 2000.
Suomenkielinen Cthulhun kutsu vuodelta 1992 sekä kuudes laitos vuodelta 2004. |
Pidän valtavasti Lovecraftin novelleista. Pelin suhteen minua kuitenkin vaivasi kolme seikkaa.
Ensinnäkin pelkäsin lovecraftilaisen maailman
liiallisen tuttuuden rokottavan pelikokemusta. Jotenkin juuri kauhupelissä
tuntui tärkeältä, ettei pelaajan kannattaisi tietää enempää kuin hahmonkaan.
Toisaalta Lovecraftin tuotannossa on myös paljon itselleni tuntematonta
materiaalia, joten ehkäpä peleihinkin riittäisi näitä käymättömiä korpimaita.
Toinen syy liittyi
siihen, ettei minulla ollut kokemusta kauhun pelaamisesta. Olin aina kuvitellut,
että toimiakseen kunnolla kauhuelementit tulisi ujuttaa vaivihkaa johonkin eri
genren peliin, jossa kauhu ei olisi alusta alkaen tapetilla. Miten hyvin juttu
muka toimisi pelaajan tietäessä, että nyt pelataan kauhua? Hassua, ettei tämä
genretietoisuuden ”taakka” ole häirinnyt muun tyyppisissä peleissä (yleensähän
asia on juuri päinvastoin), puhumattakaan kauhukirjallisuudesta ja -elokuvista.
Kolmantena kivenä
kengässä hiersi muisto kovasti kehutusta Arkham Horror -lautapelistä, jossa
eniten kauhua herättivät sääntöjen opettelu ja kuusituntisiksi venyneet
sessiot. Pelilaudalla poukkoilu porttien sulkemisineen ja hirviöhippoineen ei
sytyttänyt, vaikka epätoivo, kiireen
tuntu ja ryhmätyön merkitys ihan kiitettävästi korostuivatkin.
Halusin kovasti
testata ennakkoluulojeni pitävyyttä, joten pakkohan tätä oli kokeilla. Jupa
päätti pelauttaa meille legendaarisen The
Haunting -seikkailun. Tämä aiemmin The
Haunted House nimellä (suom. Kummitustalo,
1992) tunnettu seikkailu on ollut mukana pelin jokaisessa laitoksessa, joten kyseessä
lienee maailman pelatuin Call of Cthulhu -seikkailu.
Pelihahmojen
luominen sujui vauhdikkaasti, ja parin nopanheiton jälkeen tuli valmista. Tein
omasta hahmostani nelikymppisen, lievästi alkoholisoituneen yksityisetsivän
(James O’Donnell). Viisihenkisestä pelaajaryhmästä löytyi lisäksi ahne lakimies
(Jarin hahmo, Johnny ”Blue” Lawman),
yliluonnollisia tarinoita julkaisevan lehden toimittaja (Mikan hahmo Monty) sekä
muutama satamajätkä (Kevin Bacon ja Willie).
James O’Donnell, yksityisetsivä. |
Ja näin se meni:
Boston 1920-luvun
alussa. Lakimies Johnny Lawmanin tuttu on ostanut Corbittin talona tunnetun
kiinteistön. Talon historiaan liittyy sen verran kummallisia ja ikäviä
tapahtumia, että mies palkkaa Lawmanin tarkastamaan paikan.
Talossa asui
aiemmin perhe, jonka isä päätyi mielisairaalaan Bostonin Roxburyyn 1918.
Perheen äiti seurasi miestään 1920, ja lapset päätyivät sukulaisten huostaan.
Perheen kuultiin hourailevan ”liekehtivistä silmistä”.
Lawman lupautuu
tarkistamaan kiinteistön sadan dollarin päiväpalkalla. Hän päättää palkata
mukaansa muutaman yliopistotutun (Montyn ja O’Donnellin) sekä muutaman satamajätkän
(Kevin Bacon ja Willie) mahdollisia raskaita töitä varten. Rahan arvoa
kunnioittavana ihmisenä Lawman yrittää palkata muut hahmot mukaansa
pilkkahintaan.
Tästä seuraa noin
puolen tunnin väittely siitä, millä hinnalla kukakin lähtisi mukaan.
Perusteluja palkkavaatimuksille haetaan hahmojen koulutuksesta ja
ammattitaidosta. Näin saadaan myös korostettua tutkijaryhmän sisäistä
hierarkiaa akateemisesti koulutettujen tyyppien ja satamajätkien välillä. Hyvään
keskusteluun ei kannata sotkea faktoja, joten kukaan ei luonnollisestikaan vaivaudu
tarkistamaan 1920-luvun alun yleisiä palkkatasoja.
Lisäksi Lawman
vetoaa Montyn lehtimiestaustaan ja taloudelliseen ahdinkoon mainiten, että jo
pelkästään talosta irtoava juttu lienee Montylle erittäin arvokas. Monty on
nimittäin suunnitellut kirjoittavansa tapauksesta yliluonnollisilla tarinoilla
myyvään lehteensä.
Lopulta pelinjohtaja
toteaa kyllästyneenä, että koska raha-asioilla ei ole mitään erityistä
merkitystä kyseisen pelin kannalta, olisi hyvä jatkaa eteenpäin. Palkkoja
koskeva kiista päätetään selvittää seikkailun lopuksi ja huomio kohdistuu taas
käsillä olevaan tehtävään.
Jupa ilahtuu nähdessään hyvää roolipelaamista. |
Aloitamme taustatutkimuksen. Lawman etsii talon historiasta tietoa kirjastosta Montyn penkoessa sanomalehtien arkistoja. Yksityisetsiväni O’Donnell pääsee suhteillaan käsiksi poliisilaitoksen arkistoihin ja rekistereihin. Taustatutkimuksen päätteeksi kokoonnumme Lawmanin toimistoon jakamaan hankkimamme tiedot.
Talon rakensi
vuonna 1835 rikas maanomistaja, joka myi talon Walter Corbittille. 1852
Corbittin naapurit haastoivat tämän oikeuteen häiriökäyttäytymisestä. Corbitt
kuoli 1866. Testamentissaan hän vaati tulla haudatuksi talonsa kellariin.
Viimeistään Boston
Globen arkistoista löytyneen, vuonna 1918 kirjoitetun julkaisemattoman
artikkelin perusteella alkaa kylmä hiki valua ohimoillemme. Vuonna 1880 taloon
muutti ranskalaisia siirtolaisia, joille sattui paljon onnettomuuksia.
Siirtolaisperheen molemmat vanhemmat kuolivat ja lapsista tuli raajarikkoja.
Tämän jälkeen talo oli asumaton aina vuoteen 1909 asti, jolloin toisen perheen
vanhempi veli tappoi itsensä keittiöveitsellä 1914. Perhe muutti pois ja
seuraava kokeili onneaan 1917 laihalla menestyksellä: koko perhe sairastui ja vaihtoi
maisemaa.
Kaupungin arkiston
ja poliisiaseman rekisterien tiedot lisäävät tuskaa. Lähellä Corbittin taloa
sijaitsee Mietiskelyn kappeli: Herramme Salaisuuksien Suojan Kirkko, jonne
poliisit tekivät vuonna 1912 ratsian epäiltyään kirkon olevan vastuussa
lähiseudun lasten katoamisista. Ratsian yhteydessä kuoli kolme poliisia ja 17
kultistia. Ruumiinavauspöytäkirjat ovat suppeita. Ratsiassa pidätettiin 54
ihmistä, mutta kahdeksaa lukuun ottamatta heidät kaikki vapautettiin.
Tapaukseen epäillään liittyneen paikallisia korkea-arvoisia virkamiehiä, minkä
johdosta juttu tuntuu lakaistun maton alle.
Myös kirkon
pastori Michael Thomas pidätettiin ja tuomittiin viidestä murhasta. Mies pakeni
vankilasta vuonna 1917, eikä häntä koskaan saatu kiinni. Hän oli Corbittin
testamentin toimeenpanija.
Laadimme
toimintasuunnitelman. Tutkijamme pakkautuvat kahteen autoon ja karauttavat
kohti Corbittin taloa. Ensimmäinen pysähdyspaikka on kuitenkin Herramme
Salaisuuksien Suojan Kirkon luona.
Kirkosta on
jäljellä pelkät rauniot. Rakennus vaikuttaa palaneen jo hyvän aikaa sitten.
Tutkiessamme paikkoja osa lattiasta sortuu paljastaen altaan muutamia
luurankoja sekä lahonneen saarnatuolin. Löydämme saarnatuoliin sidotun
nahkakantisen kirjan. Kansien nahka vaikuttaa ihmisen nahalta. Kirja on
latinaksi, eikä yksikään meistä osaa sitä tarpeeksi hyvin. Nappaamme kirjan mukaan.
Tässä talossa, näissä huoneissa... |
Saavumme Corbittin talolle iltapäivällä. Kaksikerroksisen puutalon ovi ja alakerran ikkunat on naulattu laudoille umpeen ulkopuolelta. Irrotamme ovea peittävät laudat ja astumme sisään.
Valoa tulvii
sisälle ikkunoita peittävien lautojen raoista. Tutkimme pölyisen pohjakerroksen
huoneet tarkkaan. Vanhoja huonekaluja, astioita ja sekalaista rojua, muttei
mitään epätavallista. Varastohuoneessa on laudoitettu kaappi, jonka sisältä
löytyy kolme vanhaa kirjaa.
Kesken kaiken yläkerrasta
kuuluu raskaiden askelten tömähdyksiä. O’Donnell kaivaa revolverinsa esille.
Tarkastamme
yläkerran huoneet yksi kerrallaan. Kylpyhuoneesta ja kolmesta makuuhuoneesta ei
löydy mitään kummallista. Tutkittuamme kaikki huoneet huomaamme, että yhden
makuuhuoneen oven päältä valuu verta.
Toivuttuamme
ensijärkytyksestä Kevin Bacon päättää avata makuuhuoneen oven. Avoimen ikkunan
verhot heiluvat hiljaa tuulessa. Kirjahylly ja sänky ovat paikoillaan. Kaikki
vaikuttaa olevan kunnossa. Olemme poistumassa, kun ikkunan suunnalta alkaa
kuulua raapivaa ääntä. Tuijotamme hievahtamatta ikkunaa.
Ikkunalasia raapiva ääni jatkuu, mutta mitään ei näy. Kevin Bacon menettää hermonsa ja ampuu ikkunaa kohti. Raapiminen jatkuu. Bacon lähestyy ikkunaa. Yhtäkkiä huoneen nurkassa ollut sänky paiskautuu vauhdilla Baconia päin tönäisten tämän ikkunasta.
Juoksemme
alakertaan ja ulos. Pihalla makaava Bacon on kauhuissaan ja loukkaantunut.
Viemme hänet autoon lepäämään. Tutkimme talosta löytämiämme kirjoja. Kaksi
kirjoista on Corbittin päiväkirjoja, joissa mies hourailee demonien
manaamisesta ja kuolemattomuudesta. Kolmannesta emme ymmärrä mitään. Bacon
antaa pistoolinsa Willielle. O’Donnell ottaa taskumatistaan rohkaisuryypyn.
Järkytyksestä huolimatta päätämme palata taloon, sillä kellari on yhä
tutkimatta.
Lawman kaatuu
kellariin johtavissa portaissa. Kellari on täynnä rojua ja työkaluja. Rojun
keskellä hämärässä lojuu ruosteisen näköinen tikari, joka singahtaa yllättäen
ilmaan ja iskee Montya, minkä jälkeen se tippuu kilahtaen lattialle. Otamme
tikariin etäisyyttä ja vilkuilemme sitä samalla kun tutkimme kellaria.
Jari murehtii vauhdilla hupenevia sanity-pisteitään. |
Yksi seinistä on laudoitettu. Revimme lautoja irti sorkkaraudalla. Lautojen takaa säntää ulos rottalauma, jonka onnistumme väistämään. Takana olevaan seinään on kaiverrettu teksti: ”Mietiskelyn kappeli: Herramme Salaisuuksien Suoja”. Ryhdymme purkamaan tätäkin seinää.
Seinän takaa paljastuu
pieni, vastenmieliseltä löyhkäävä tila, jonka keskellä on vuode. Vuoteella
makaa muumioitunut ruumis. Huoneen nurkassa on pöytä, jolla lojuu vanhan
näköisiä paperikääröjä. Monty koskettaa yhtä kääröä, joka hajoaa tomuksi.
Sänky narahtaa. Ruumis nousee sängyltä ja tuijottaa tutkijoitamme. Sillä on terävät hampaat ja pitkät kynnet.
”Corbitt?” kysyy
O’Donnell.
Ruumis hyökkää. O’Donnell
ampuu ruumiista paloja irti. Lawman juoksee portaikon alle ja käpertyy
sikiöasentoon. Monty väistelee ruumiin iskuja ja nappaa lattialta sahan. Willie
kompuroi ja tiputtaa pistoolin. Bacon laskeutuu portaita kellariin ja poimii pistoolinsa
lattialta. Ruumis yrittää kynsia Montya. Bacon vaikuttaa sekavalta, hän
tähtäilee muita tutkijoita. O’Donnell perääntyy portaikkoon. Willie juoksee
yläkertaan. Monty lyö ruumista sahalla, O’Donnell ampuu. Lawman sopertaa
sekavia. Monty juoksee kääröjen luokse ja alkaa hajottaa niitä. Bacon tokenee
ja ampuu ruumista, joka kaatuu maahan ja hajoaa tomuksi.
Tomukasan päällä lojuu
musta jalokivi, joka hajoaa kosketettaessa. Poistumme talosta raikkaaseen
kevätilmaan. T-mallin Fordit kuljettavat tutkijamme takaisin sivistyksen pariin.
Varjot pitenevät ilta-auringon laskiessa Corbittin talon taakse.
Mika pohtii Corbittin talon mysteeriä. |
Summa summarum:
Hyvinhän se upposi
ja ennakkoluuloni osoittautuivat katteettomiksi. Jännää oli, päästiin ihan
kunnon kauhutunnelmiin. BRP-systeemi istui hyvin pelin henkeen. Nopat olivat
totisesti puolellamme, eikä kenenkään hahmo kuollut, mikä olisi toki ollut
dramaturgisesti soveliasta. Sanity hupeni melkoista vauhtia ja jäimme kaipaamaan
lisää, niin sanitya kuin myös itse peliä.
Hyvä pelihän tuo Cthulhun kutsu on, tuli ysärillä pelattua tuota kotimaista käännöstä. Itsekin olen huomannut genretietoisuuden taakan tuossa pelissä.
VastaaPoistaJep, kiinnostavaa nähdä miten tuo sujuu jatkossa. Vasta kahdet sessiot pelattu. One-shot-luonteiset seikkailut istuivat meillä muutenkin harvinaisen hyvään saumaan muiden pelien pidempien kamppiksien väliin.
VastaaPoistaToki nyt on taas ollut kesätaukoa kaikista peleistä.