torstai 7. elokuuta 2025

Dungeon23, viikko 2

Jättiluolaston suunnittelua tammikuussa 2023.


   
Muutama vuosi sitten hehkuttamani megadungeon-haaste loppui osaltani kiusallisen lyhyeen. Tuntui järjettömältä piirrellä luolastoja kun en tiennyt millä pelillä niitä haluaisin vetää. Millaiseen maailmaan ne sijoittuisivat?

Ajatuksena oli siis piirtää luolastoa yksi huone päivässä. Viikossa huoneita kertyisi seitsemän, vuodessa 365.

Haaste itsessään oli mainio. Se sai pohdiskelemaan luolaseikkailujen roolia harrasteen ytimessä. Olen taatusti vääräuskoinen tässäkin asiassa, kun lähes kaikki muut seikkailuympäristöt kutittelevat mielikuvitustani luolia enemmän. Jätin leikin kesken toisen luolatason jälkeen.

Tässä mietteitä somehaasteen parista tammikuulta 2023:

Ensimmäinen viikko vierähti alkuinnostuksen vallassa. Toinen viikko on ollut nihkeämpi. Liian monta kysymysmerkkiä roikkuu ilmassa.

Piirrän luolastoa vailla pelimaailmaa ja sääntöjärjestelmää. Virallisen pelimaailman puutteen voin hyväksyä. Hommaa voi aina rakentaa ruohonjuuritasolta paikan ja olentojen kautta.

Mutta minkä pelin säännöillä tätä pelaisi? Tämän kysymyksen ohi en osaa hypätä enkä ryömiä. On kuin edessä olisi näkymätön seinä. Nyt tiedän miltä Obi-Wan Kenobista tuntui sen laseraidan edessä siinä tv-sarjassa.

Luolaston toiseen tasoon en ole toistaiseksi lisännyt mitään eläviä olentoja.

Olen umpikujassa, eikä huvita jatkaa ennen kuin päätän sääntöjärjestelmän tai edes jonkinlaisen maailman. Niiden pohjalta voin pohtia mitä pelaajat saavat vastaansa.

Eniten kiinnostavat: Mörk BorgLamentations of the Flame Princess ja Legendoja & lohikäärmeitä. Tuntuu että megaluolasto on nimenomaan Dungeons & Dragonsia, joten joku tarpeeksi yksinkertainen OSR-systeemi voisi olla passeli. Kaipaan aina taisteluihin nopeutta enkä mitään pitkän matikan kertauskurssia. Ruudunpäivitys ei saa takkuilla.

Suosikkini sääntöjen suhteen on Trail of Cthulhusta ja Fear Itselfista tuttu GUMSHOE, mutta se soveltuu paremmin tutkimuspainotteisiin peleihin, joissa ollaan mysteerin kimpussa. Haluan luolastosta kunnon rähinää ripauksella mysteeriä.

Ei auta kuin ryhtyä selaamaan sääntökirjoja.

3 kommenttia:

  1. Olen usein miettinyt megaluolastoissa että pitäisikö sitä uskaltaa ja sopia peliporukan kanssa, vähän kuin jeff Rients, että jos osio on vielä työn alla niin pelaajilta voi loppua luolasto kesken jos menevät suuntaan jossa pelinjohtaja ei ole saanut valmiiksi - että se on ihan hyväksyttävää ja palaavat myöhemmin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Edellinen kommentti tuli anonyyminä, en tarkoittanut sitä nimettömäksi. Jeff laittoi ihan kylmästi siis "under construction" kylttejä näihin kohtiin, mutta olen miettinyt että voisiko keskeneräisillä alueilla olla jokin in-game juttu. Vankilaulottuvuuden demoneita louhimassa ja rakentamassa, keinotekoisesti ikäännyttämässä muumioita ja fossiileja tms.

      Poista
    2. Hei Jonas, hauska ajatus, miksikäs ei! Tosin oma luonto ei ehkä sallisi moista "oman käden paljastamista pelaajille", luultavasti kiertelisin ja kaartelisin kuin savolainen konsanaan.

      Toki sitten jos se on jollain tasolla perusteltua pelin sisäisen logiikan kautta, niin sehän voisi tarjoilla outolaaksomaista svengiä koko seikkailuun. Vähän niin kuin siinä Lars Von Trierin Dogvillessä ne liidulla lattiaan piirretyt rakennusten ääriviivat.

      Ja jos ajatusta jatkaa vielä tuostakin, ennen kuin se karkaa jättiluolaston pimeyteen, niin keskeneräiset ja epätasaisesti "latautuvat" alueethan saattavat olla vihjeitä pelimaailman todellisuuden rakenteesta. Onko kyseessä sittenkin simulaatio?

      Iso kiitos vielä kommentista, pyrin toki vastaamaan myös anonyymeihin viesteihin!

      Poista