tag:blogger.com,1999:blog-1675204131761187781.post6982724494635353652..comments2023-12-20T23:00:49.524+02:00Comments on Hikinörtin roolipeliblogi: Fear Itself – kauhuleffa pelinäHIKINÖRTTIhttp://www.blogger.com/profile/02974380223005651498noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-1675204131761187781.post-23735276725371227692014-11-04T01:05:18.150+02:002014-11-04T01:05:18.150+02:00Jep jep, tuo selviytymisen toden teolla miettimine...Jep jep, tuo selviytymisen toden teolla miettiminen on hyvä merkki siitä, että nyt pelaajaa pelottaa hahmonsa puolesta :)<br /><br />Tässä genretietoisuudessa on kutkuttavaa nimenomaan se, miten kauhupelin pelaajat joutuvat "leikkimään" hahmoillaan huoletonta ainakin siihen asti, kunnes seikkailu antaa aihetta huoleen.<br /><br />Ja huoli siitä, että pelaajat päättäisivät yhtäkkiä taktisesti liikkua yhdessä koko loppuseikkailun ja edetä äärimmäisen varovasti ja jokaista riskiä välttäen on lähes poikkeuksetta aiheeton. Pelaajat yksinkertaisesti kyllästyvät sellaiseen pelityyliin ja kreisit tapahtumat innostavat yleensä pelaajatkin holtittomaan käytökseen, mistä sitten seuraa jos jonkinlaista luovaa kaaosta ja Benny Hill -tyylistä säntäilyä, jonka jälkeen seurue on taas yhtä sekaisin kuin Walking Deadissa aina kuuden jakson välein.HIKINÖRTTIhttps://www.blogger.com/profile/02974380223005651498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1675204131761187781.post-62166777615726429662014-11-03T23:09:32.929+02:002014-11-03T23:09:32.929+02:00Liikaa tekstiä, tuli luettua =P
Jonaksen peleiss...Liikaa tekstiä, tuli luettua =P<br /><br />Jonaksen peleissä pelatessa tuo selviytymis-moodiin meno, ei ole niin yleistä(jos ei tajuu niin kuolee), mutta jos kauhu pelissä aletaan miettiä miten selviytyä niin silloinhan on onnistuttu päämäärässä. Genre-tietoisuus sehän lisää mielenkiintoisia käänteitä ala edellä mainittu Cabin In The Woods.Attehttps://www.blogger.com/profile/07223701609179937244noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1675204131761187781.post-67579000778712527902014-10-29T00:51:37.843+02:002014-10-29T00:51:37.843+02:00Tuohon se käsittääkseni pyrkii, ainakin jos suorit...Tuohon se käsittääkseni pyrkii, ainakin jos suorituskeskeisyydellä tarkoittaa tässä yhteydessä hengissä pysymistä, expan haalimista, skillsien kehittämistä & varustetason parantelua.<br /><br />Tässä auttaa huomattavasti se, että hahmot ovat periaatteessa kauhugenreä varten kärjistettyjä taviksia, jotka pyrkivät käyttäytymään pelin kannalta viihdyttävällä tavalla. Toki tämä sopimus on helppo sanoa näin - todellisuudessahan jokaisen pelaajan käsitys kauhusta genrenä saattaa olla hyvinkin subjektiivinen. Tavallaan nimenomaan näistä käsityksistä ja niiden erilaisuudesta ja yllätyksellisyydestä syntyy se hauskuus. Jos hahmojen käytös ja pelin lopputulos olisi etukäteen tiedossa, ei koko peliä olisi mitään mieltä pelata.<br /><br />Pelissä myöskään ole mitään erityisen dominoivaa mekaanista lähtökohtaa, joka määräisi, että roolin puitteissa nimenomaan nörtin on kuoltava ja hyvän jätkän selvittävä. Asetelma voi hyvinkin muuttua ja nörtti nousta tarinan "sankariksi". Leffoissakin genrekonventioiden rikkominen yllättävällä tavalla jollain osa-alueella on nimenomaan se kikka, jolla rutiineihin kangistuneet genre-elokuvat saavat katsojat teattereihin kerran toisensa jälkeen (ääriesimerkkinä Cabin in the Woods).<br /><br />Kauhugenre on myös sikäli anteeksiantavainen, että onnistuneessa seikkailussa mysteerin ratkaisemattomuus tai pelihahmojen kuolema ei välttämättä ole epäonnistuneen pelin merkki.<br /><br />Muistelen vieläkin lämmöllä, kuinka olin pelaajana Tower of the Stargazerissa - Raggin weird fantasy on kauhun pikkuserkku - jossa hurja määrä jännityksestä ja hauskuudesta syntyi nimenomaan siitä, kuinka mielettömillä tavoilla hullun velhon tornissa törmäilevät hahmot (omani mukaan lukien) kuolivat!<br /><br />Huh huh, tästähän tuli melkoinen romaani... Täytyy palata aiheeseen jahka saadaan seikkailu pelattua :)HIKINÖRTTIhttps://www.blogger.com/profile/02974380223005651498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1675204131761187781.post-35540571625454212442014-10-27T23:00:19.265+02:002014-10-27T23:00:19.265+02:00Vaikuttaa aika mielenkiintoiselta juuri tuon genre...Vaikuttaa aika mielenkiintoiselta juuri tuon genren lainalaisuuksien pelaamisen vuoksi. Ehkä se jopa torjuu tietyn suorittamiskeskeisyyden?Jonashttps://www.blogger.com/profile/11838302056850766272noreply@blogger.com